یک دستگاه قابل حمل با اتصال به گوشی هوشمند می تواند به تشخیص بیماری چشمی از راه دور کمک کند

26ژوئن 2019 - یک دستگاه قابل حمل با اتصال به گوشی هوشمند می تواند تصاویر دقیقی از شبکیه تهیه نماید که به تشخیص بیماری چشمی از راه دور کمک می کند. این روش جدید توسط یک شرکت استارت آپ بنام Phelcom Technologies، ابداع شده است. این ابزار با پایین ترین هزینه می تواند به پزشکان در تشخیص بیماری چشمی از راه دور کمک کند(Telemedicine).

تحقیق نوآورانه یFAPESP ، در برنامه کسب و کارهای کوچک (PIPE) برای سال 2016 با سرمایه گذاری و پشتیبانی از شرکت Phelcom انجام شد. با این کمک مالی، این تیم یک نمونه اولیه از این ابزار را تولید نمود. این دستگاه که Eyer نامیده می شود، طوری طراحی شده است تا نور را به شبکیه تابانده و شبکیه را نمایان سازد. این دستگاه با اتصال به دوربین یک گوشی هوشمند از شبکیه عکسهای واضحی با کیفیت بالا تهیه می کند و یک برنامه ی نرم افزاری تصاویر گرفته شده را از طریق اینترنت بهEyer Cloud  می فرستد که در پرونده ی بیمار ذخیره و مدیریت می شود. سپس یک چشم پزشک می تواند تصاویر را از راه دور از طریق دسترسی به Eyer Cloud و بررسی فایل های بیمار مشاهده کند.

با توجه به عدم اتصال به اینترنت در برخی مناطق در سراسر جهان، تصاویر در برنامه ی گوشی های هوشمند ضبط و نگهداری می شوند و زمانی که اتصال به اینترنت،  چه باWi-Fi  و چه با شبکه ی G4 برقرار شد، تصاویر به Cloud ارسال می شوند.

این دستگاه جدید می تواند به تشخیص بیماری های چشمی، به ویژه بیماریهای شبکیه، کمک کند. شبکیه بافتی حساس به نور است که در پشت چشم قرار دارد و یکی از نقشهای آن انتقال داده های مربوط به تصاویر از چشم به مغز است.

بیماری های پشت چشم یا فوندوس شامل مواردی از قبیل بیماری  Stargardt، دژنراسیون ماکولا، پارگی شبکیه، رتینوپاتی دیابتی و جدا شدن شبکیه است. بیماری Stargardt به یک گروه از بیماری های ارثی اشاره دارد که بر سلول های حساس به نور در شبکیه تاثیر می گذارد. دژنراسیون ماكولا وضعیتی است كه در آن مركز شبكیه (ماکولا یا لکه ی زرد) تخریب می شود، كه منجر به تار شدن دید مرکزی یا ایجاد یک نقطه ی كور در وسط میدان دید می شود. پارگی شبکیه زمانی اتفاق می افتد که ماده شیشه ای یا ژل مانندی(زجاجیه)  که در مرکز چشم قرار دارد، کاهش یابد(shrink شود)، این موضوع سبب کشیده شدن لایه نازک پوشاننده ی شبکیه شده، و منجر به پارگی شبکیه می شود. رتینوپاتی دیابتی می تواند باعث نابینایی در افراد مبتلا به دیابت شود. این بیماری زمانی اتفاق می افتد که قند خون بالا، به رگ های خونی تامین کننده ی شبکیه، آسیب وارد می کند.

پروژه ی  Eyer

در ماه مارس، Phelcom  پس از دریافت گواهینامه از سوی آژانس ملی نظارت بر سلامت(ANVISA)  و موسسه ملی مترولوژی، کیفیت و فناوری(INMETRO)، کارخانه São Carlos را برای تولید این دستگاه تأسیس کرد.

این کارخانه 30 دستگاه Eyer را در ماه تولید می کند، اما پیش بینی می شود تا پایان سال 2019 به حدود 100 واحد در ماه برسد. این دستگاه با قیمت 5 هزار دلار همراه با یک گوشی هوشمند با کیفیت بالا به فروش می رسد. این دستگاه ارزان تر از وسایل معمول برای تصویربرداری از چشم است. دستگاهی که در حال حاضر توسط متخصصان مورد استفاده قرار می گیرد باید برای گرفتن عکس به یک کامپیوتر متصل شود و هزینه آن حدود 30،000 دلار است.

خوزه آگوستو استوچی، مدیر عامل شرکت Phelcom، در بیانیه ای گفت: ما در اپتیک و طراحی به میزان قابل توجهی سرمایه گذاری کرده ایم. یکی از چالش ها در این مسیر، تولید یک نسخه ی قابل حمل از دستگاهی بود که به طور معمول بسیار بزرگ است. یکی دیگر از چالش ها ساخت دستگاهی برای گرفتن تصاویری با کیفیت بالا از شبکیه، بدون نیاز به استفاده از داروهای گشاد کننده ی مردمک(nonmydriatic operation) بود.

این شرکت همچنین Eyer Cloud را توسعه داد، یک نوآوری طراحی شده برای ذخیره و مدیریت تمام داده ها، از جمله اطلاعات بیمار و تصاویر شبکیه که در آزمون تشخیصی به دست آمده است. این نرم افزار با سازماندهی داده ها کار می کند، بنابراین پزشکان می توانند از راه دور برای تشخیص بیماری، به آن دسترسی داشته باشند.

برخلاف، تجهیزات کنونی مورد استفاده برای تصویربرداری از شبکیه، که باید به یک کامپیوتر متصل شود، دستگاه Eyer قابل حمل، کار با آن آسان تر و قابل دسترس تر است. برای راه اندازی Eyer و ابر آن، کاربر باید یک حساب کاربری در محلی که تصاویر در آن به طور خودکار ذخیره می شوند، ایجاد کند.

محققان اطمینان دادند که تمام داده ها بطور خصوصی و محرمانه نگهداری می شوند. همچنین، آنها در حال حاضر بر روی افزایش سرعت انتقال تصاویر از دستگاه به ابر کار می کنند، بنابراین پزشکان می توانند به تصاویر بدون در نظر گرفتن محل دستگاه، دسترسی داشته باشند.

این دستگاه از تله مدیسین استفاده می کند، زیرا یک تکنسین دارای مجوز یا آموزش دیده با استفاده از این دستگاه تصاویر را ضبط و با ارسال به ابر، آن را از راه دور در اختیار پزشک متخصص قرار می دهد. در همین حال، چشم پزشک می تواند عکس ها را در مکان دیگری مشاهده و تجزیه و تحلیل کند. این روند باعث تشخیص سریع تر و راحت تر بیماری های چشمی می شود.

در حال حاضر، این شرکت قصد دارد با چشم پزشکان همکاری کند تا بخشی از سیستم مسئول گزارش دهی را توسعه دهد. در این همکاری برای پزشکان، اشتراک ماهانه در نظر گرفته شده است و برای هر گزارش تقریبا حدود 5 تا 10 دلار هزینه خواهد داشت.

هوش مصنوعی

به غیر از ابر، این تیم تحقیقاتی بر روی هوش مصنوعی کار می کند، تا الگوهایی را برای تشخیص رتینوپاتی دیابتی بیابد. گزارش های پزشکی در یک پایگاه داده، ثبت می شوند، جایی که کامپیوتر از هوش مصنوعی یا AI برای یافتن الگوهای مرتبط با بیماری های شبکیه استفاده می کند.

در حال حاضر، نرم افزاری به نام IDx-DR توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) تایید شده است، که از AIبرای بررسی تصاویر چشمی گرفته شده توسط یک دوربین شبکیه استفاده می کند. این تصاویر برای شناسایی رتینوپاتی دیابتی توسط هوش مصنوعی مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند، زیرا تشخیص زودهنگام آن می تواند به جلوگیری از نابینایی کمک کند.

این شرکت بیش از 10،000 عکس از شبکیه ی چشم را گردآوری کرده است و پروژه هایی با شرکت نزدیک به 50،000 بیمار در سال آینده دارد. آنها قصد دارند بزرگترین پایگاه داده را در سراسر جهان بوجود آورند.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20190626/Portable-device-attached-to-smartphone-can-diagnose-eye-disease-remotely.aspx